Večna mladost posle samo pet tableta

by admin Email

Beograd - Brzo skidanje kilograma uz tablete za mršavljenje, večna mladost uz pomoć kozmetičkih preparata, kosa poput svile nakon prvog pranja, čišćenje kućnih aparata za nekoliko minuta, poruke su kojima su potrošači svakodnevno bombardovani sa svih strana, a najčešće sa TV reklama.

Procitaj

Bez obzira na to što mnogi od tih proizvoda nemaju osobine koje reklamiraju, takvih reklama je sve više. I pored zakonskih mogućnosti, kažu sagovornici Danasa, oštećeni građani se ne obraćaju sudu, a iz udruženja za njihovu zaštitu ukazuju da se zakoni ne sprovode adekvatno, kao i da ovaj problem nije prioritet nadležnih institucija.

Goran Papović, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine, kaže za Danas da sistem zaštite potrošača od obmanjujućih i prevarnih reklama ne funkcioniše, jer se zakoni, posebno Zakon o oglašavanju i Zakon o zaštiti potrošača ne sprovode.

- Reklame koje obećavaju izlečenje svakog oboljenja, kao i one za kozmetičke proizvode koji garantuju savršen izgled, naročito u ovim letnjim mesecima, sve je više, a reakcije resornih ministarstava nema - ističe Papović.

On navodi primere kompanija koje reklamiraju medicinska sredstva, a to rade manekenke obučene kao doktori i manipulišu potrošačima, ubeđujući ih da ne postoji problem koji njihovi proizvodi ne mogu da reše. Dodatni problem je, kako navodi Papović, taj što se često emituju i reklame za jedan proizvod koji „leči sve“.

- Kada imaju neki problem, naročito zdravstveni, ljudi su spremni da plate za bilo kakav proizvod za koji misle da im može pomoći. Pored toga, reklame za proizvode za mršavljenje ili skidanje celulita i takođe utiču na potrošače da za to daju novac, bez obzira na to što ne daju rezultate - kaže Papović.

On naglašava da je najveći problem što udruženja potrošača nisu na listi prioriteta resornog Ministarstva trgovine i usluga za dodelu sredstava za projekte, zbog čega posledice trpe građani.

Vesna Sekulić, sudija Prvog opštinskog suda u Beogradu, kaže za Danas da dosad nije bilo slučajeva da se građani obrate sudu zato što su koristili proizvod koji nije imao svojstva koja su prikazana na reklami. Ona ukazuje na važnost apelovanja na svest građana da ne nasedaju na takve reklame, mada je konačan izbor da li će nešto što se reklamira kupiti ili ne isključivo na njima. Međutim, dodaje Sekulićeva, sudu uvek mogu da se obrate, čak i ako je reč o minimalnoj nadoknadi.

Saša Janković, republički ombudsman, kaže za Danas da, s obzirom na to da institucija zaštitnika građana kontroliše rad državnih organa, ombudsman može da reaguje samo kada se građani požale na rad tržišne inspekcije resornog ministarstva kojoj treba da se obrate u slučaju da su prevareni reklamom. On naglašava da je jedno od osnovnih prava potrošača da budu adekvatno, sveobuhvatno i tačno informisani o proizvodu koji se reklamira i da je neophodno da građani to znaju.

Šta kažu zakoni
Oglasnom porukom, kako propisuje Zakon o oglašavanju, ne može da se zloupotrebljava poverenje, odnos zavisnosti ili privrženosti, lakovernost, nedostatak iskustva ili znanja i sujeverje primalaca oglasne poruke. Prema Zakonu o zaštiti potrošača zabranjeno je oglašavanje proizvoda i usluga koje dovodi ili može da dovede potrošača u zabludu, u skladu sa zakonom.

AUTOR: IVANA TOŠOVIĆ
Izvor: Danas